Archiwum "Dla Organizacji"

Komunikacja interpersonalna, zdrowe granice, asertywność – jak lepiej komunikować się w relacjach osobistych i zawodowych

06 marca 2024 0 min.

Dla kogo?

Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji, dla osób indywidualnych chcących podnieść swoje kompetencje.

Konflikty i nieporozumienia to jedna z najczęstszych przyczyn naszego niezadowolenia w relacjach – bez względu na to, czy są to relacje osobiste czy zawodowe. Umiejętność skutecznego komunikowania się jest dziś jednym z kluczowych elementów radzenia sobie w trudnych sytuacjach, wzmacniania więzi oraz unikania zbędnych napięć. Szkolenie z zakresu komunikacji interpersonalnej ma na celu rozwijanie umiejętności słuchania, wyrażania swoich myśli i potrzeb oraz budowania atmosfery zrozumienia i współpracy. Dzięki praktycznym warsztatom i ćwiczeniom uczestnicy zyskają wiedzę i narzędzia, które pomogą im lepiej zarządzać interakcjami, rozwiązywać konflikty i budować silniejsze, bardziej satysfakcjonujące relacje w każdym obszarze życia.

Metody: wykład, rozmowy i ćwiczenia warsztatowe

Czas trwania: 2 dni

 

PROGRAM:

I. Jak moja osobowość wpływa na to, jak się komunikuję i jak buduję relację? Czy mogę to zmieniać, jeśli chcę?

    • Przekonania i ich wpływ na kształtowanie się osobowości.
    • Emocje i potrzeby – co kryje się za naszym sposobem komunikowania się?
    • Myśli – emocje – reakcje ciała – zachowania: od czego zacząć zmianę i jak ją przeprowadzić mądrze?
    • Obserwacja jako baza komunikacji – uczenie się odczytywania wskazówek z zachowania, style manipulacji i komunikacja niewerbalna.

II. Style komunikacji i specjalne potrzeby komunikacyjne.

    • Komunikacja z pozycji Rodzic, Dorosły i Dziecko – jak mądrze dobierać styl komunikacji do sytuacji, by wywołać pożądany efekt? Co to znaczy dostroić się do rozmówcy?
    • Gry psychologiczne – w jakie gry grają ludzie w życiu osobistym i zawodowym, by uniknąć oceny, odrzucenia, poczucia winy? Czy gry nam służą?
    • Rozpoznawanie intencji rozmówcy i prawidłowe reagowanie na nie. Odkrywanie specyficznych potrzeb komunikacyjnych ludzi i sposoby ich zaspakajania.

III. Stanowczo, łagodnie, bez lęku – czym jest, a czym nie jest asertywność. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych i stawianie granic.

  • Pomiędzy agresją, a uległością – o asertywności i o tym dlaczego tak trudno być asertywnym.
  • Jak zmniejszyć dyskomfort podczas stawiania granic – jak rozwiązywać spory i konflikty szanując siebie i innych.
  • Bariery komunikacyjne, czyli o tym w jaki sposób sami nieświadomie wywołujemy opór o agresję.

IV. Narzędzia komunikacji

  • Zadawanie pytań jako skuteczne narzędzie wpływania na emocje, procesy poznawcze i decyzyjne.
  • Techniki używane w procesie aktywnego słuchania.
  • Komunikat Ja, jako podstawa komunikacji asertywnej.

 

 

Budowanie odporności psychicznej i radzenie sobie ze stresem w życiu osobistym oraz zawodowym

06 marca 2024 0 min.

Dla kogo?

Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji, dla osób indywidualnych chcących podnieść swoje kompetencje.

Odporność psychiczna to fundament zdrowia psychicznego i osobistej efektywności, który zwiększa ją nawet o 25%! Oznacza to, że osoby o podobnym doświadczeniu, kompetencjach i kwalifikacjach mogą znacząco lepiej funkcjonować w danym środowisku, jeśli mają dodatkowe zasoby psychologiczne. Do szczególnie istotnych należą pewność siebie (w relacjach interpersonalnych i pewność własnych umiejętności), podejmowanie wyzwań, zaangażowanie i autodeterminacja, wewnętrzne poczucie kontroli i proaktywność, elastyczność w działaniu pod presją i w szybko zmieniającym się środowisku. A także umiejętność dbania o siebie i zarządzania swoją energią, tak by zapobiegać zaburzeniom psychicznym, w tym wypaleniu zawodowemu.

Metody: wykład, rozmowy i ćwiczenia warsztatowe

Czas trwania: 2 dni

 

PROGRAM:

I. Odporność psychiczna w praktyce

  • Holistyczne podejście do własnego dobrostanu (fizjologia, sfera poznawcza, emocjonalna, behawioralna i społeczna);
  • Strefa komfortu – strefa uczenia się – strefa nadmiernego ryzyka – strefa wypalenia. Samoregulacja a samokontrola, czyli jak zminimalizować koszty zmiany (szczególnie w sytuacji kryzysu);
  • Pokochaj swoją strefę komfortu – tworzenie równowagi między „produkcją”, a „zdolnością do produkcji”;
  • Po co nam odporność psychiczna? Skąd się bierze i na co wpływa?
  • Cztery fundamenty odporności psychicznej – Model 4C – autodiagnoza;
  • Rozpoznawanie kierunku własnego rozwoju – 5 kroków do zwiększenia swojej siły psychicznej.

II. Podstawy autoterapii i treningu mentalnego – Terapia Akceptacji i Zaangażowania

  • Zostań swoim własnym terapeutą, czyli podstawy profilaktyki zdrowia psychicznego i dbania o swój dobrostan w duchu ACT;
  • Heksafleks elastyczności psychologicznej – 6 składowych zdrowia psychicznego;
  • Model DNA-V w rozwijaniu świadomości i siły psychicznej – trzy płaszczyzny rozwoju;
  • Proces defuzji i techniki defuzji – fundamentalna umiejętność regulacji własnych myśli i emocji;
  • Inwentarz cierpienia – praca nad własnymi źródłami cierpienia, napięcia, rozpoznawanie obszarów ponoszenia największych kosztów psychologicznych
  • Strategie radzenia sobie. Model KOSZ, FEAR i DARE – rozpoznawanie przeciwskutecznych sposobów radzenia sobie z bólem psychicznym i planowanie pozytywnej zmiany w wybranym obszarze życia;
  • Wartości – świadome obieranie kierunku życia, wartego przeżycia.

III. Stres czy reakcje stresowe

  • Fakty i mity na temat stresu – normalizacja reakcji stresowych. Różnice między kobietami i mężczyznami;
  • Potęga nastawienia psychicznego;
  • Cztery reakcje stresowe – ich funkcje, rozpoznawanie i świadome kierowanie nimi;
  • Zamiana reakcji zagrożenia w rekcję na wyzwanie (podejście fizjologiczne, poznawcze, emocjonalne i behawioralne) – budowanie nastawienia na wyzwanie.

IV. Odpoczywanie, „resetowanie systemu” – świadome zarządzanie energią życiową

  • Świadome zarządzanie budżetem energetycznym organizmu (koncepcja dr Lisy Barrett);
  • Jak skutecznie „resetować system” i „ładować akumulatory” – o niezwykłych funkcjach nerwu błędnego i prostych sposobach na wzmacnianie jego dobroczynnego działania;
  • Wykorzystywanie technik oddechowych do obniżania napięcia, odzyskiwania poczucia kontroli i odzyskiwania energii i witalności;
  • Jaką rolę w naszym życiu pełni świadoma uważność i jak ją rozwijać.

Rozwijanie poczucia własnej wartości i samowspółczucia (self-compassion)

06 marca 2024 0 min.

Dla kogo?

Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji, dla osób indywidualnych chcących podnieść swoje kompetencje.

Podczas szkolenia z samowspółczucia zapoznasz się z ideą życzliwej troski o siebie i dowiesz się, jak wpływa ona na jakość życia, odporność psychiczną oraz efektywność osobistą. Rozwiejemy Twoje wątpliwości i obawy związane z praktykowaniem samowspółczucia, a także pomożemy Ci zdiagnozować Twój aktualny poziom w tym obszarze oraz zidentyfikować możliwości rozwoju. Nauczysz się, jak budować pewność siebie w oparciu o troskę o siebie, a nie jedynie samoocenę, oraz poznasz praktyczne narzędzia wzmacniające samowspółczucie i zwiększające odporność psychiczną. W ramach szkolenia rozwiniesz również umiejętności świadomej uważności, odkryjesz różne metody jej praktykowania, które pomogą Ci w osiągnięciu większego spokoju, koncentracji i równowagi w życiu. Na koniec, nauczysz się, jak dzięki samowspółczuciu pogłębiać swoje relacje z innymi, wzbogacając je o większą empatię i zrozumienie.

Metody: wykład, rozmowy i ćwiczenia warsztatowe

Czas trwania: 1 dzień

PROGRAM:

  1. Czym jest samowspółczucie – trzy fundamenty. Samowspółczucie a odporność psychiczna;
  2. Autodiagnoza zdolności do samowspółczucia;
  3. Samowspółczucie a samoocena. Budowanie samooceny w oparciu o współczucie;
  4. Mity o samowspółczuciu;
  5. Jak być dla siebie dobrym – okazywanie sobie życzliwości;
  6. Metody rozwijania samowspółczucia;
  7. Świadoma uważność;
  8. Samowspółczucie w relacjach z innymi – stawianie granic i porozumienie bez przemocy.

Motywacja i automotywacja – jak wprowadzać zmiany w życiu osobistym i zawodowym

06 marca 2024 0 min.

Dla kogo?

Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji, dla osób indywidualnych chcących podnieść swoje kompetencje.

W dzisiejszym dynamicznym i nieustannie zmieniającym się świecie, umiejętność adaptacji i skutecznego radzenia sobie z różnorodnymi wyzwaniami staje się kluczową kompetencją osobistego i zawodowego rozwoju. Psychologia zmiany, jako nauka zajmująca się badaniem procesów i mechanizmów wpływających na zmianę zachowania, odgrywa istotną rolę w wspieraniu jednostek i organizacji w osiąganiu sukcesów oraz efektywnego zarządzania zmianami. Szkolenie jest niezwykle wartościowym narzędziem dla jednostek i organizacji, które dążą do efektywnego zarządzania zmianami, rozwijania skutecznych nawyków oraz budowania motywacji i autonomii. Dzięki zdobytej podczas szkolenia wiedzy i praktycznym umiejętnościom uczestnicy będą mogli skuteczniej osiągać swoje cele, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Metody: wykład, rozmowy i ćwiczenia warsztatowe

Czas trwania: 1 – 2 dni

 

PROGRAM:

I. Psychologia zmiany – teoria i praktyka

  • Jeździec, słoń i ścieżka – czyli neurobiologia i psychologia skutecznej i trwałej zmiany zachowania;
  • Samokontrola a samoregulacja;
  • Psychologia zmiany. 5 faz zmiany Jamesa Prochaski. Radzenie sobie z oporem przed zmianą;
  • Techniki wspierające – implementacja intencji – przeciwdziałanie prokrastynacji, WOOP;
  • Techniki wspierające trwała zmianę zachowania.

II. Psychologia nawyków

  • Co to jest nawyk, skąd się bierze i z jakich elementów się składa (pętla nawyków), faza problemu i faza rozwiązania;
  • Nawyki oparte na wyniku, a nawyki oparte na tożsamości – droga do skutecznej i trwałej zmiany zachowania;
  • Jak przetrwać w dolinie rozczarowania – psychologia siły woli;
  • 4 drogi zmiany nawyków.

III. Budowanie autonomii – elementy Motywacji Błyskawicznej

  • Podstawowe potrzeby psychologiczne – Teoria autodeterminacji Deci i Ryana;
  • Poziomy motywacji;
  • Autonomia a opór;
  • Motywacja Błyskawiczna w praktyce;
  • Teoria Planowanego Działania Icka Ajzena – 3xTAK w odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące zmiany, czyli jak uruchomić intencję do zmiany.

Strategia komunikacji marki – jak przyciągnąć wybraną grupę klientów

08 sierpnia 2023 0 min.

Dla kogo?

Dla zespołów pracowniczych – firm i organizacji.

Komunikacja produktowa dawno przestała być wystarczająca w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Uwagę klientów zwracają korzyści osobiste i społeczne, będące wyróżnikami marki, a cechy fizyczne produktu służą głównie racjonalizacji zakupu. Decyzja zakupowa jest podejmowana emocjonalnie, w oparciu o wartości jakimi kieruje się klient. Opracowanie strategii komunikacji pozwoli z dużo większą łatwością zbudować i zachować rozpoznawalny, różniący się istotnie od wizerunku konkurencji i korespondujący z wartościami jakimi kierują się klienci, spójny wizerunek marki (nie tylko branding!) – bez względu na specyfikę kanału komunikacji i narzędzi, których używamy.

Metody: wykład, rozmowy i ćwiczenia warsztatowe

Czas trwania: 1 dzień

 

PROGRAM:

I. Podstawy strategii pozycjonowania marki

  • Określanie grupy docelowej i identyfikacja potrzeb klientów.
  • Tworzenie persony zakupowej.
  • Definiowanie kluczowych wyróżników marki (USP) i ich rola w pozycjonowaniu.

II. Strategia komunikacji marki

  • Tworzenie spójnej i przekonującej komunikacji – język, ton i styl marki.
  • Wyznaczenie celów komunikacyjnych skorelowanych z celami marketingowymi i głównego przekazu komunikacyjnego.
  • Określenie działań marki uwiarygadniających jej wizerunek w oczach klientów.
  • Wyszczególnienie wskazówek i ograniczeń do stosowania w komunikacji.

III. Warsztat praktyczny: Opracowanie strategii komunikacji marki